Het juiste VoIP toestel kiezen

Het juiste VoIP toestel kiezen

De wereld van VoIP telefonie barst van de afkortingen en technische termen, even een nieuw telefoontoestel kiezen valt dan ook vaak niet mee. Om u op weg te helpen hebben wij de belangrijkste factoren op een rij gezet, zo kunt u een weloverwogen keuze maken en komt u niet voor verassingen te staan.

In 8 stappen het juiste VoIP toestel:

Is het toestel geschikt voor uw telefooncentrale of VoIP provider?

Wat heeft u aan een toestel als deze achteraf niet blijkt te werken in combinatie met uw huidige telefooncentrale of uw VoIP aanbieder? Een veel gemaakte fout is dat men er tegenwoordig vaak (onterecht) vanuit gaat dat ieder toestel zomaar geschikt is voor iedere telefooncentrale (of provider). Vraag dan ook altijd even bij uw provider na of het toestel ondersteund word. Ook kunt u de brochure van het toestel opzoeken, hier staat meestal vermeld welk type telefooncentrale ondersteund wordt.

Wie gaat het VoIP toestel gebruiken?

Afhankelijk van de functie van de gebruiker zijn er een aantal criteria waar u op moet letten, zo zal een telefoniste veel hogere eisen hebben aan een telefoontoestel dan een reguliere kantoormedewerker. Denk bijvoorbeeld aan het aantal snelkeuze toetsen, hoeveel contacten in het adresboek kunnen worden opgeslagen, hoeveel characters passen er op het display?
Allemaal factoren die van belang kunnen zijn voor uw medewerker.

Welke functionaliteit heeft de gebruiker nodig?

De meeste mensen willen in ieder geval de standaard te verwachten functionaliteit zoals "Wachtstand", "Doorverbinden", "Call Parking", "Conferentiegesprekken". Veelal wordt aangenomen dat ieder toestel dit ondersteund, vaak ook het geval maar niet altijd!
Controleer daarom altijd of de functies die voor u doorslaggevens zijn ook daadwerkelijk ondersteund worden.

Hoeveel gelijktijdige gesprekken zijn nodig?

Een belangrijk verschil tussen diverse toestellen zijn het aantal gelijktijdige gesprekken (lees; lijnen) dat word ondersteund. Een telefoniste heeft uiteraard veel meer behoefte aan meerdere lijnen dan een toestel dat enkel in een magazijn zal worden gebruikt.
Een gemiddelde gebruiker heeft vaak genoeg aan 1 tot 3 lijnen, een telefoniste/receptioniste zal eerder richting de 10 lijnen nodig hebben.

Hoe vaak wordt het toestel gebruikt?

Bij intensief gebruik is het raadzaam om toestel te selecteren uit het hogere segment VoIP toestellen. In veel gevallen is de kwaliteit van de materialen direct te herleiden tot de prijs van het toestel. Wanneer iemand het toestel dus intensief gebruikt zal worden, ga dan niet voor de goedkoopste uitvoering; vaak is goedkoop hier duurkoop.

Power over Ethernet

Steeds vaker ziet men in de praktijk dat een netwerk van Power over Ethernet is voorzien. Voor de leek een vage onbekende term, in feite betekend dit dat het telefoontoestel geen adapter nodig zal hebben en de benodigde spanning via de netwerkkabel afneemt.
Veel toestellen worden standaard dan ook zonder voedingsadapter geleverd, informeer dan ook goed of u deze eventueel nodig heeft.

Heeft u al randapparatuur, zoals een headset?

Dan is het extra belangrijk om hier goed aandacht aan te besteden, het zou natuurlijk zonde zijn als uw gloednieuwe headset niet aangesloten kan worden op uw nieuwe VoIP toestel. De termen "EHS" , "DHSG" en de aansluitkabels "RJxx" zijn hier belangrijk, deze moeten overeen komen om van alle functionaliteit gebruik te kunnen maken.

Wat is uw budget?

VoIP telefoons zijn er in vele soorten en maten, er zit dus ook nogal eens een flink prijsverschil tussen (bijvoorbeeld) een Yealink toestel of een Polycom toestel. Hoewel de prijs nooit de belangrijkste factoor mag zijn in het maken van een keuze is het wel degelijk iets om mee te nemen in uw boordeling van ieder toestel. Vaak zitten de verschillen in functionaliteit, maar ook in de degelijkheid/kwaliteit van de gebruikte materialen. Ook kan wel of geen kleurenscherm een flinke impact hebben op de prijs. 


... Mocht u er aan de hand van deze tips nog niet geheel over uit zijn, dan staat er natuurlijk altijd een specialist voor u klaar op 085-0600005! 

Reacties

  1. Jeroen van Vierzen Jeroen van Vierzen

    Beste Marco,

    Helaas zijn er geen vaste VoIP telefoontoestellen waarmee u kunt bellen via de WiFi internetverbinding van de laptop. Dit is niet zo zeer een beperking in het toestel, maar eerder in de laptop.. deze is helaas (zonder technische aanpassing) daar niet toe in staat.

    Wat natuurlijk wel kan is om het telefoontoestel rechtstreeks met de WiFispot te laten verbinden, hiervoor dient het VoIP toestel natuurlijk wel WiFi te ondersteunen.

    Een voorbeeld van zo'n toestel is de Gigaset DE900 IP Pro (http://www.voipmarkt.nl/gigaset-de900-ip-pro-voip-telefoon.html). Deze kunt u moeiteloos aanmelden op het WiFi netwerk, waar u ook bent.

    De kosten voor het bellen naar vast/mobiel/europe verschillen per provider.

    Onze gesprekskosten kunt u vinden op de website http://www.tellix.nl/gesprekstarieven/.

    U kunt natuurlijk ook even bellen met onze klantenservice op 085-0600005 voor een offerte op maat.

  2. Marco Spinellis Marco Spinellis

    Ik zoek een eenvoudig Viop telefoon, desktop, welke ik kan aansluiten op mijn internet verbind thuis, maar wil er ook mee bellen via laptop als ik in het buitenland ben op reis, via wifi hotel en andere wifispots, wat zijn de kosten voor het bellen naar vaste en mobile nummers in Nederland en de rest van europa, dank voor uw advies en info, mvg Marco

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden